Sunday 30 October 2011

DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 2


DRAF030311

SAINS HAYAT

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN
1.   MANUSIA
1.1
Memahami manusia mempunyai keperluan asas untuk hidup.



1.1.1

1.1.2
1.1.3



1.1.4
1.1.5

1.1.6
Murid boleh:

Mengenal pasti keperluan asas manusia iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
Menyatakankan kepentingan keperluan asas kepada manusia. Mengenal pasti makanan yang memberi tenaga, membantu tumbesaran, membantu menjaga kesihatan , membantu proses penyembuhan dan membantu menjaga kesihatan.
Menaakul kepentingan pelbagai jenis makanan kepada manusia.
Mencadangkan satu hidangan makanan dan menerangkan mengapa makanan tersebut dipilih.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
1.2
Menghargai keperluan asas yang ada.



1.2.1

1.2.2
Murid boleh:

Menerangkan makanan, air, udara dan tempat perlindungan yang bersih adalah penting untuk menjamin kesihatan.
Mempraktikkan pengambilan pelbagai jenis makanan berkhasiat
supaya sihat.










DRAF030311


STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN
1.3
Mengaplikasi pengetahuan tentang tumbesaran manusia.



1.3.1



1.3.2

1.3.3
Murid boleh:

Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada diri mereka sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi pertambahan saiz, tinggi dan berat.
Membanding dan membezakan tumbesaran mereka dengan rakan dari segi saiz, tinggi dan berat dengan menjalankan aktiviti. Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.

2.   HAIWAN
2.1
Memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.



2.1.1

2.1.2
2.1.3
2.1.4



2.1.5



2.1.6

2.1.7
Murid boleh:

Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
Menyatakan kepentingan keperluan asas kepadaiwan. Memberi contoh haiwan dan makanan yang di makan.
Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.
Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam tanah dan di celah batu atau kayu.
Menyatakan  kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan
haiwan lain.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.2
Menghargai pelbagai haiwan di sekeliling kita.



2.2.1
Murid boleh:

Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.


DRAF030311


STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN
2.3
Memahami tumbesaran haiwan.



2.3.1

2.3.2
2.3.3

2.3.4

2.3.5

2.3.6
Murid boleh:

Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
Mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.
Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz. Mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.4
Memahami pergerakan haiwan.



2.4.1



2.4.2





2.4.3
2.4.4
Murid boleh:

Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
Menjalankan simulasi cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung
terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat melalui aktiviti simulasi.
Menyatakan kepentingan pergerakan kepada haiwan.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.